Kertészeti terápia

2023.08.26

A kertészeti terápia segíthet az autizmussal élőknek is

Autizmus-barát kertek létrehozása

A rehabilitációs központokban, idősotthonokban, kórházakban már régóta alkalmazzák a növényekkel való foglalatoskodást. A kerti munka nagyszerű terápiás lehetőséget jelenthet az autisták számára is, egyben kapcsolatot nyithat számukra a természet felé is.

Az ilyen kertek létrehozásával nem csak az autista személy jár jól, de a családtagok is, akiknek segítséget jelent, hogy a hozzátartozó jól érzi magát a kertben, miközben észrevétlenül fejlődik is.

Számos autizmussal élő, különösen a gyerekek küzdenek a finommotorikus mozgásokkal, így például számukra nehéz egy kabáton a cipzárt felhúzni vagy ollóval vágni. A fiatal palántákkal való munka, például az ültetés a finommotorikus képességeket fejleszti. Ezeket a kétkezi kerti munkákat az autista gyerekek is élvezik, hamar sikerélményt ad a növényekkel való foglalatoskodás. Ezen fiatalok kertészeti szakképzése is ígéretes, az első munkahely lehetőségét is magában hordozza.

A kertészkedés ugyanakkor a kommunikációs készségeket is fejleszti. Számos autista gyermeknek akad nehézsége a társalgással, a szavakkal történő kifejezéssel. A kerti munka viszont egy fizikai aktivitás, nem igényel sok beszédet, márpedig ez felszabadíthatja a gyermeket a kommunikációs elvárások alól.

Azoknak, akik egyáltalán nem kommunikálnak, vizuális szemléltetőeszközök, fotók segítségével mutathatjuk meg, hogy miként kell egy növényt elültetni, gondozni. Számos autista gyerek nehezen épít szociális kapcsolatokat. A csoportos kertészkedés segít ezen problémák oldásában, hiszen itt közös célért dolgozhatnak együtt anélkül, hogy a társadalmi elvárások szerint kellene társalogniuk vagy érintkezniük.

A kert lehetővé teszi az érzékszervi gondokkal küzdők számára is, hogy lassú tempójú, pihentető tevékenységet folytassanak. A különféle ingereket (színek, szagok, illatok, textúrák) nyugodt tempóban tudják felvenni és így könnyebben befogadhatóvá válnak számukra. Érdemes tehát beültetni különböző színű, textúrájú, illatú, ízű növényeket.

A vízforrások (csobogó, szökőkút tavacska) vagy szélcsengők finom hangjukkal megnyugtató hátteret biztosítanak. A különféle munkák – az ásás, a gazolás vagy a locsolás – szintén a motoros képességeket erősítik.

A kert segít abban is, hogy ezek a fiatalok megtanuljanak együtt dolgozni, segítséget kérni, bizalmat építeni, önbizalmat szerezni, ugyanakkor a viselkedésbeli és kommunikációs készségek is fejlődnek.

Érdemes egy kis kerttel kezdeni. Vásároljunk kis növényeket, palántákat, hogy a gyerekek rögtön kapcsolatba tudjanak lépni velük. A magokat nem biztos, hogy értékelik, sok idő, mire kikelnek, nem kapnak azonnal visszacsatolást a munkájukról. Válasszunk színes virágokat és tarka kiegészítőket, hogy fokozzuk az érdeklődést. Öntözésnél ügyeljünk arra, hogy csak a kellő mennyiségű vizet töltsük a kannába.

Valójában ez a fajta kertészeti terápia nagyon ígéretes, és első munkájukhoz vezethet. Segít nekik megtanulni együtt dolgozni egy olyan környezetben, segítséget kérni, bizalmat építeni, valamint a viselkedési és kommunikációs készségeket.

Ideális megoldás lehet egy Felnőtt Autista Szabadidős és Kulturális Központ létrehozása, ahol az alapszintű oktatásból, továbbképzésből és a felsőoktatásból kikerülő autista fiatalok élethosszig tartó támogatásra és közösségekre találhatnak. Életvezetésükben szociális szakemberek és kortárs segítők nyújtanak támogatást, amelyet integrált kulturális tér egészít ki.Kattints ide, és kezdheted is az írást. Veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt.

Önálló kert projekt – Terápiás tanoda kert és udvar 

Számomra a kert és az állatok kikapcsolódás. Persze, jó a frissen leszedett paradicsom, a frissen fejt tej, az otthoni tojás, de ez önmagában kevés. A kert, az udvar, az állatok maguk terápiás hatást nyújtanak. El lehet nekik panaszolni azt, amit az embereknek nem tudunk. Meg lehet tanulni ölelni. A kerti munkák erősítik a kudarcok tűrését, és közben folyamatosan adnak is, emellett pedig folyamatosan tanulunk nem csak róluk, hanem önmagunkról is. Na ezért a kert és az állatok. Hosszútávon egy különleges Terápiás tanoda kert és udvar a cél, ahol be tudjuk mutatni, mit hogyan kell csinálni. Ahová el lehet jönni kikapcsolódni, fejlődni. Ahol meg lehet nézni, hogyan lehet összhangban lenni a növényekkel, állatokkal. Ahol olyan videók készülnek, melyek segítik az önálló otthoni tevékenységet is. Miért? Mert az a jó, ha mindezt a gyermek/fiatal/felnőtt otthon is folytatni tudja a saját módján, a saját lehetőségei szerint. De ehhez ezt meg kell mutatni akár 100-szor, 1000-szer. Ezért készül a Tanoda kert és udvar, és ehhez kapcsolódóan a segédanyagok. Ehhez várjuk azon szülők (informális csoportok) jelentkezését, akik szívesen társulnának a projektünkhöz. Akik jönnek tevékenykedni, akik használják az elkészült anyagot, akik ugyanúgy szeretnének ezzel foglalkozni, ahogy én szeretem, mi szeretjük. Később Tagszervezetek is társulhatnak majd hozzánk, ernyő formájában önálló szervezéssel, lebonyolítással és koordinálással meg tudják valósítani a saját környező családokra való tekintettel a projektet, szorosan együtt működve az Alapítvánnyal. Így országos szintűvé tudjuk majd fejleszteni közösen. Segítve azokat a családokat, ahol fogyatékkal élő, sajátos nevelési igényű vagy autizmussal érintett fiatal vagy felnőtt hozzátartozójukat gondozzák. A Tanoda kerttel és a hozzá kapcsolódó kert projekttel egyrészt fejlődhetünk mindnyájan. Másrészt a gyermek, fiatal vagy felnőtt terápiás jellegű foglalkoztatása által új utakat találhatunk hozzá, mellyel fejlődhet, aktív tevékenységet találhat, mely örömet okoz a számára. Nem utolsó sorban pedig munkaformákat is elsajátíthat. Ezek által fejlődhet a kommunikáció, finommotorika, figyelem, koncentráció, motiváció, a taktilis érzékelés, és akár egyfajta önkifejezési móddá is válhat számára a növényekkel, állatokkal való foglalkozás. A projekt szervezésének célja sajátos nevelési igényű, fogyatékkal élők, autizmusban érintettek számára egyszerűbb mezőgazdasági ismeretek, önfenntartó technikák (pl.: vegyszermentes kertészet) bemutatása, megtanítása, mely által saját részre illetve értékesítésre tudnak termelni. Emellett a Tanoda kert olyan szintű kialakítása, mely alkalmas terápiás jellegű, megnyugtató illetve oktató tevékenységek folytatására. Gyakran ismételt kérdés 

Projekt támogatói és együttműködő partnerei

Csongrád- Csanád megye

Szivárvány Autizmus Közhasznú Egyesület

Kapcsolatba lépnél velünk?

2023 Dodekaéder Alapítvány | Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el